over ons

Een rugbyclub van dames

Rugbyclub the Black Panthers is op 22 september 2021 opgericht door een groep enthousiaste dames. De club is uniek omdat het bestuur volledig bestaat uit vrouwen. Wij bieden met name meisjes en vrouwen een veilige en prettige plek om te sporten. Maar iedereen is natuurlijk welkom om bij ons te komen of te leren rugbyen. Vrouwen, mannen, meisjes en jongens.

Bij ons hoef je niet sportief of atletisch te zijn. In een rugbyteam is echt plek voor iedereen. Groot of klein, langzaam of snel, het maakt niet uit. Rugby is een fysieke, technische en tactische sport. Maar het is vooral een uitdagende teamsport waar samenwerking het belangrijkst is. En gezelligheid natuurlijk!

Ben je enthousiast en wil je onze fantastische sport proberen? Kom meetrainen en word een Black Panther!

Meisjes vanaf 16 jaar kunnen al meetrainen met de dames. Er is geen maximum leeftijd 🙂

Zo is the Black Panthers ontstaan:

12 september 2019
The Big Stones in Havelte ontving een bericht van Natasja, of zij een damesrugbyteam hebben.
Het antwoord is ‘nee’. Tenzij ze 14 vriendinnen meeneemt. 😉

15 september 2019
Natasja heeft 12 dames bij elkaar gevonden.

18 september 2019
De allereerste training van het damesrugbyteam in Havelte.

6 januari 2020
Het damesteam groeit, de dames gaan 2 keer per week trainen.

21 augustus 2020
De dames worden ingeschreven voor de social rugby competitie.

30 augustus 2020
De dames spelen hun prima eerste oefenwedstrijd tegen The Big Bulls. Eindstand 22-22.

15 september 2020
De dames spelen hun tweede oefenwedstrijd, tegen Greate Tryn. De wedstrijd wordt gewonnen met 10-44.

27 september 2020
De dames spelen op het Fialar toernooi. De 3 kwalificatiewedstrijden eindigen in 2 overwinningen en een gelijkspel. De finale eindigt opnieuw in een gelijkspel, 15-15.

14 oktober 2020
Ingrijpende coronamaatregelen leggen trainingen en competitie stil.

Juli 2021
Een aantal dames besluit te vertrekken uit Havelte en in Meppel een eigen damesrugbyclub te beginnen. 13 Speelsters en de trainers uit Havelte verhuizen mee. Trainingen beginnen bij MSC in Meppel.

22 september 2022
Rugbyclub the Black Panthers wordt officieel opgericht in Meppel.

16 februari 2022
Rugbyclub the Black Panthers wordt door de ALV unaniem toegelaten tot RugbyNL. Hiermee is de club officieel onderdeel van de rugbybond.

11 en 12 juni 2022
Rugbyclub the Black Panthers doet mee met het Ameland Beach Rugby Festival, het eerste officiële toernooi en de eerste wedstrijden van de club.

September 2022
Rugbyclub the Black Panthers start in de nieuwe 10s competitie van RugbyNL.

November 2022
De 10s competitie komt moeizaam van de grond. De eerste tegenstanders zeggen af. The Black Panthers besluit een cluster te vormen met de dames van RC Sneek. Als The Black Sneeks starten wij in de 3e klasse van de reguliere competitie.

December 2022
Na de 1e seizoenshelft staat The Black Sneeks keurig 4e in de competitie, met 4 gewonnen en 3 verloren wedstrijden. The Black Panthers speelde hiervan 5 wedstrijden mee, waarvan wij er 3 wonnen. We laten zien het niveau uitstekend aan te kunnen.

7 mei 2023
The Black Sneeks sluit de competitie af als 5e, met op 2 teams na de meeste gewonnen wedstrijden. De 2e seizoenshelft winnen we 4 wedstrijden en verliezen we er 2. 1 wedstrijd wordt niet gespeeld en eindigt in een gelijkspel.

8 en 9 juni 2023
The Black Panthers doen weer mee met het Ameland Beach Rugby Toernooi. Leuke wedstrijden, prachtig weer en een gezellig weekend. Een jaarlijkse traditie is een feit.

14 juni 2023
Ivm renovatiewerkzaamheden bij MSC kunnen wij tijdelijk gebruik maken van de IJsbaan in Meppel. In juli lijkt het erop dat dit ons vaste onderkomen gaat worden. Veld, kleedkamers, kantine en parkeergelegenheid worden in overleg met de gemeente en de IJsvereniging gerealiseerd. In augustus wordt duidelijk dat wij ons hier definitief gaan vestigen. Op 24 september hopen wij onze 1e wedstrijd op ons ‘eigen’ veld te spelen!

24 september 2024
Start competitie 2023-2024. Wij spelen onze allereerste thuiswedstrijd en de allereerste rugbywedstrijd ooit in Meppel. Samen met de Sneeks winnen wij als The Black Sneeks met 54-12 van Greate Tryn. Er spelen maar liefst 14 Black Panthers mee die dag. Een historisch moment.

Lees hier over onze avonturen in de competitie!

Onze Black Panthers

Agatha, Annelieke, Claudia, Demi, Denise, Eunice, Gwen, Ilse, Jean, Lieke, Machteld, Maureen, Myrthe, Natasja, Nicole, Nienke, Priscilla, Romy, Sharon, Terre en Wilke

heten je van harte welkom bij onze club!

KvK 84012021